lördag 31 januari 2015

Historisk tapet

Projekt hallen har kommit igång. Medan gubben fixat de mera byggnadskunskapskrävande uppgifterna har jag tapetserat. Eftersom jag gillar återvinning och ord, bokstäver och texter i inredningen  beslöt jag använda mig av gamla böcker som tapet. 
Efter lite tänkande föll sig valet av böcker ganska självklart. Och blev väldigt symboliskt. Nämligen samtidigt som Jakobstads Energiverk avlivats, skurits i bitar och sålts har jag gjort samma sak med böckerna om dess 100 åriga historia; En lysande historia och Loistava historia. 
Två dagar har jag klippt, skurit och limmat, krypit på golvet och stått på stolar. Jobbigt, men roligt. Och bra träning. Inte har takten varit så hård såklart. Har ju hunnit läsa en hel del i dem också. Tror inte författaren till boken läser min blogg, men om han gör det så hoppas jag han inte blir lessen över mitt projekt. Helst lite glad till och med. Hans verk lever vidare i annan form. En slags historisk tapet. Och nostalgisk. Min mångåriga arbetsplats för länge sen. Och gubbens nuvarande. 

Rätt nöjd är jag nog över de två bokväggarna. Lite snett och skruttigt är det på vissa ställen. Men vad gör det.  Ni kan få kika lite, men bara lite. Resten får ni se sen när det är helt klart. Eller mera klart. En helt normal tapet ska förhoppningsvis snart komma upp på de andra väggarna, en och annan skivbit fattas också ännu, mål, lister osv osv. Och så stylingen såklart. Har beställt en helt otroligt galen sak av en hantverkare som sysslar med ett hantverk som jag lovar att jag aldrig själv börjar med. Vet inte när jag får den. Måste ge mig till tåls. Och ni också. 


Författaren får nog vara med på ett hörn. Är ju inte mer än rättvist.



Ole Ö, som testar den gamla vågen på badinrättningen som fanns i samma byggnad som Energiverket, fick hedersplatsen.


 Lite roliga historier och "smarta" visdomsord finns med.


 Och har man glömt grunderna i elbegreppen, kan det vara bra att läsa på....

...så det inte går som i denhär historien.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar